logledalo

Logledalo

Logo predstavlja vizuelni identitet brenda, a kreiranje istog iziskuje pomno istraživanje, stratešku izradu i pravilan odabir dizajna. Glavna karakteristika i funkcija logotipa je izdvajanje brenda u odnosu na konkurenciju i stvaranje prepoznatljivosti istog.

Prema ustaljenoj definiciji logo je grafički oblik samog naziva kompanije, a osnovni elementi logotipa su tipografija, vizual i boja. Ipak, definicije su previše šture da bi objasnile šta sve stoji iza dizajniranja logotipa kompanije. Tako na pitanje šta je to pravilan, odnosno najbolji odabir dizajna, ne postoji samo jedan, tačan odgovor.

Naša ekipa grafičkih dizajnera, sa godinama iskustva iza sebe i izražavanja kroz kreativni dizajn, sada se izrazila riječju, objašnjavajući da (ni)je logo ogledalo brenda. Razgovarali smo sa Marinom Todorović, Dejanom Jovićem i Aleksandrom Živanićem o kreiranju logotipa, vrstama dizajna, potrebnim izmjenama, ali o tome šta su nove tehnologije „donijele“ u oblast grafičkog dizajna.

Šta zapravo logo treba da predstavlja?

Dejan Jović: Zadatak logotipa jeste da identifikuje proizvod, uslugu, osobu.

Aleksandar Živanić: Klijenta, proizvod, vunovlačarsku radnju, sportski kolektiv, fabriku sira. Ipak, ne bih rekao da je ogledalo brenda, prije je kroki crtež kompanije koja želi da postane brend.

Marina Todorović: Logo treba da oslikava i predstavlja brend, kao nosilac vizuelnog identiteta. Omogućava korisnicima da razumeju ko ste i čime se bavite. Izrada logotipa je jedan od najizazovnijih delova grafičkog dizajna.

Kako logo utiče na svijest o samom brendu?

Marina Todorović: Dobar logo treba da ima dizajn koji prenosi vernu sliku vašeg brenda, stil i tipografija treba da budu u skladu sa vašim identitetom, imenom vašeg preduzeća i sa odgovarajućim izborom boja. Samim tim, strategija i taktika brendiranja pomažu firmama da izgrade ne samo korporativni identitet i ličnost brenda kako bi se razlikovale od konkurencije, već i lojalnost brendu. Tokom godina razvijaju ličnost brenda, a zauzvrat dobijaju odgovor korisnika.

Dejan Jović: Primjer jednačine: logo + rad na brendu = svijest o brendu. Rad na brendu bi značio održavanje obećanja datog korisnicima, unaprijeđenje proizvoda ili usluge.

Koja je najbolja kompozicija pri izradi logotipa, na šta svaki dizajner treba obratiti pažnju?

Dejan Jović: Zlatni presjek je nešto što je unazad neko vrijeme (možda i deceniju) trend u kreiranju loga s tim da nije nužno da se dizajner vodi tim. Bitno je da je znak sveden do maksimuma prepoznatljivosti, a potrebno je voditi računa o odgovarajućim bojama, tipografiji.

Marina Todorović: U dizajnu, generalno, a i pri izradi logotipa nema pravila, a u tome je posebna draž ovog posla. Logo treba da bude jednostavan i jasan. Ne treba da ima previše boja (logo podjednako mora dobro da izgleda u jednoj boji kao i u koloru), efekata i ne bi trebalo da ima više od dva fonta. To su neka osnovna pravila koja, opet, ne moraju da budu egzaktna.

Aleksandar Živanić: Ne postoji jedna najbolja kompozicija, važno je obratiti pažnju na kontekst.

AQ-logo-je-ogledalo-brenda

Kako izgleda tvoj proces kreiranja logotipa, na šta sve obraćaš pažnju?

Marina Todorović: Sam proces se odvija u nekoliko faza. Prvo ide faza istraživanja oblasti u kojoj deluje vaš brend, potom sledi faza skiciranja i sklapanja slike, ta faza može da potraje. Finalna faza je izbor adekvatnih boja i tipografije kao i primena na razne materijale radi stvaranja jasnije slike finalnog izgleda.

Dejan Jović: Zapišem ili skiciram par ideja, zatim istraživanje da vidim da nešto slično ne postoji, odabir odgovarajućih boja i tipografije.

Aleksandar Živanić: Obimno istraživanje je ključno, ali sam proces zahtijeva mnogo rada i truda.

Da li je logo nešto što je zakucano u kamenu ili ga je poželjno „osvježavati“ vremenom?

Aleksandar Živanić: Naravno da nije, a može se redizajnirati ako je potrebno. Moje mišljenje je da ako nije baš neophodno, onda bolje nemojmo. Opet, kontekst je ključan.

Dejan Jović: Ne nužno. Usudiću se reći da nema svjetski poznatih firmi koje nisu mijenjali, odnosno osvježili svoj logo.

Marina Todorović: Dobar logotip večno traje. Naravno, uvek se može “osvežiti” u nekom trenutku, ali brend mora da bude opštepoznat da bi se odlučili na ovaj korak. Lep primer je “Starbucks” evolucija logotipa. Zadržao je svoju prepoznatljivost, ali se kroz vreme modernizovao i postao je svedeniji.

Kako komentarišeš sajtove poput Canve i Wixa koji se predstavljaju kao „jednostavna rješenja za izradu logotipa“ za korisnike?

Dejan Jović: Trenuti mislim da su sajtovi, poput ovih, prvenstveno namijenjeni startup-ima ili manjim poslovima koji sebi ne mogu da priušte agenciju ili freelance dizajnera, i kao takvim isti zadovoljavaju njihove potrebe.

Marina Todorović: To su instant servisi koji mogu da zadovolje trenutne potrebe. Najpre su namenjeni društvenim mrežama i kreiranju sadržaja na njima. Nijedan ozbiljan brend neće graditi priču putem njih, već bi trebalo ozbiljno da pristupi kreiranju svog vizuelnog identiteta uz stručnjake.

Aleksandar Živanić: Nove tehnologije donose jeftinije i jednostavnije alate, dostupne skoro svima, što neminovno dovodi do procvata osrednjosti i generičkog pristupa dizajnu.